måndag 9 december 2013

Haiku: Städning


Pinnar och grejer,
jag måste sparka mig fram.
Soptippen nästa!

Burkar och flaskor,
jag har bubbelplast i mängd,
garderoben full.

Tänk om jag ändå
nu kunde förmå mig till
att bara kasta.

Nej, men den pinnen
är så vacker att se på,
det vore väl synd.

Och flaskan gnistrar
av skimrande glas i blått.
Ska den gå i kras?

Den far tillbaka
upp där på hyllan igen
med burkar i mängd.

Nu känns det bättre,
den stannar hemma hos mor
i säkert förvar.

Brädorna alla
får nog plats under sängen,
stapla dem i rad!

Se där! Det gick bra!
Det syns ju inte alls nu
när filten är för.

Kläder är framme,
garderoben är proppfull.
Stäng bara dörren!

Strunta i röran,
det finns viktigare ting
för ögat att se.

Skyffla ihop nu
allt som ligger vid dörren.
Passagen blir fri!

Men, det blev ju bra
Nog onödigt att städa
Drick en kopp te nu!

Viktigare ting
som själen skall begrunda
fyller mitt sinne.

Frid vare med mig.
Materien är intet
mot tankarnas värld.

Teet är färdigt
Tänd nu ett ljus och var glad
Filten är vacker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar