måndag 9 december 2013

Haiku. Papptaket gnistrar



Gubben Loka satt
förundrad upp i sin bädd
och såg på sitt tak.

Papptakets rimfrost
gnistrade och glimmade
som himlens stjärnor.

Stugan är så kall,
jag vill inte gå upp nu.
Jag vill somna om.

Frost fastnar i skägg
Ner igen under filten!
Morgonen dröjer.

Jag drömde om frost
Men solen smälter min värld.
Dags att gå upp nu!

Hurr, vilken kyla!
Fort in med ved i min spis!
Gott är nu livet!

Men var är kaffet?
Och var är mina tofflor?
Här kommer katten!

Misse vill ha mat!
Hunden hoppar och dansar.
Stjärnfrosten slocknar 

Kom hit och gå dit!
Sätt fart nu, min lille vän!
Vinterns dag är kort!

Igen skotta snö?
Men det gör jag ju alltid!!!
Tar det aldrig slut?

Sliter och släpar
Livet är tungt och är blött!
Min Gud, jag vill hem! 

Ja, kom lille vän!
I himlen finner du ro!
Papptaket gnistrar. 

Gnistan är Krishna
Han dansar på ditt papptak.
Du ser att han ler. 

Nu blickar han ner
och tar med dig i sin dans.
Hej, vad det svänger! 

Stjärnornas världar,
just i natt är de dina,
när solen är svart. 

Under det taket,
tänk så fint man kan dansa
på himmelens äng. 

Katten har somnat.
Endast tomten är vaken.
Vaktar sin stuga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar